Yin Yoga

Ons leven is tegenwoordig erg Yang georiënteerd en het is de hoogste tijd om wat meer Yin toe te laten. De Yin Yoga les bestaat voornamelijk uit zittende en liggende houdingen die we 2 tot 5 minuten aanhouden. Het is een meditatieve vorm die een rustgevend effect heeft. We richten ons hier op de diepere lagen in het lichaam die voorbij de spieren gaan, waaronder het bindweefsel (fascia) en de gewrichten. Dit zorgt er voor dat je op den duur meer soepelheid ontwikkelt en ook de meridianen (energiebanen) in het lichaam stimuleert. Hoewel Yin Yoga een rustige vorm van Yoga is kan het toch een intense les zijn aangezien je langer in de houdingen blijft. De stilte die Yin Yoga je op den duur kan brengen is een van de mooiste voordelen. Het is ook heel goed om Yin Yoga te beoefenen naast een meer actievere vorm van beweging/yoga.

 

beschilderde kei met rood hart

Yoga en reuma

Mensen met artrose zijn snel geneigd om minder te bewegen omdat dit pijn doet of omdat ze bang zijn dat de pijn erger wordt. Bewegen zorgt er juist voor dat de spieren en pezen rondom de gewrichten sterker worden. Dit geeft ondersteuning en is een schokdemping voor de gewrichten waardoor de pijn juist minder wordt. Dat yoga helpt tegen pijnklachten bij artrose bleek ook uit een onderzoek aan de Universiteit van Montreal. Twee keer per week beoefenden 75 mensen met artrose en reumatoïde artritis yoga. Ze voelden zich daarna flexibeler en positiever. Wel raden de onderzoekers aan om rustige vormen van yoga te beoefenen zoals Hatha yoga en Yin yoga.